آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان

در آب های خروجی از سیستم ماهیان سردابی برای ماهیان گرمابی مثل کپور معمولی، کپور نقره ای، بیگ هد و آمور، مواد غنی از مواد مغذی وجود دارد. آبزی پروران تنها در مرحله اولیه به کپورماهیان غذا می دهند تا اینکه به وزن ۱۰۰ گرم برسند و دوباره قبل از برداشت محصول، به طوری که ماهی ها چاق شوند. کپور معمولی و کپور علفخوار به طور طبیعی در حدود ۲ کیلوگرم در فصل تولید در ماه مه رشد می کنند اگر نوع خوراک اولیه از کیفیت خوبی برخوردار باشد، شرایط تالاب برای تامین خوراک مساعد خواهد، و تغذیه انجام می شود. در یک مطالعه از مزرعه نشان داد که آبزی پروران برای کپور دو ساله، از ذرت زرد (نارنجی)، سویا، روغن سویا و سیر استفاده می کنند که برخی در این برکه ها روغن دانه سویا یا روغن ماهی را با هم مخلوط می کنند و گندم را برای مدتی در آب خیس می کنند. و معمولا خوراک آغازین برای ماهی قزل آلا از ترکیه و گاهی از آمریکا وارد می شوند. عموم مزارع پرورش ماهی مجهز به تجهیزات و ادوات کافی نیستند و اغلب فاقد ساده ترین ابزار برای پایش شرایط استخر هستند. به عنوان  مثال فاقد pH متر، آنالایزر اکسیژن محلول و سختی آب یا هدایت الکتریکی و دما سنج می باشد.نوع دیگری از روش های آبزی پروری، پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای بتونی است.

آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان

عملکرد بخش تولید

عملکرد بخش تولید

براساس آمار ارائه شده از سوی فائو، در سال ۲۰۰۴ کل تولید آبزی پروری، ۷۲ تن ماهی، معادل ۱۹۱ هزار دلار آمریکا بوده است.

عملکرد بخش تولید

عملکرد بخش تولید

تولید آبزیان توسط محیط کشت گرجستان ( تن)

تعداد مزارع قزل آلا به روش روسی هم اکنون در حال رشد است و البته با توجه دانش ناکافی در این کشور نرخ بقا کمتر از 30 درصد برای پرورش دهندگان قزل آلا در مزارع سنتی است. در برخی از مزارع برای تولید خوراک ماهی، مواد اولیه را با مقداری ویتامین و یک ترکیب اسید آمینه مشخص تامین و تولید می کنند. البته برخی از مزارع پرورش ماهی هم ترجیح می دهند از خوراک ماهی قزل آلای ایتالیایی استفاده کنند، به نظر می رسد که خوراک های تولید شده ایتالیایی مواد مغذی بیشتری داشته باشند، که دارای یک مجموعه گسترده تر از آنتی اکسیدان ها، افزودنی های ضد قارچ و مواد نگهدارنده جهت کاهش خرابی و کیفیت سایز خوراک در هنگام ذخیره سازی و نگهداری هستند. خوراک های ایتالیایی گران تر از غذای ماهی ترکیه ای هستند.

خوراک های ایتالیایی نرخ ضریب تبدیل ۳۰ درصد بالاتری نسبت به گرانول های ترکیه ای دارند. از آنجا که گرماژ های پایین ماهی به قیمت یکسان و پایه در همه خروجی ها فروخته می شود، این نشان می دهد که بهره وری کلی صنعت و سودآوری را می توان از طریق خرید عمده خوراک با کیفیت بالاتر افزایش داد.

در هر شهرهای بزرگ گرجستان، بازارهای تخصصی ماهی وجود دارد. در مناطق ساحلی، بازارهای ماهی در باتومی، Poti، Ureki و Matakva وجود دارد. برخی از بازارهای ماهی تحت مالکیت بخش خصوصی هستند، به عنوان مثال باتومی که امکانات مناسب و بهداشتی را ارایه می دهد. ولی سایر بازارهای ماهی متعلق به شهرداری یا سیستم دولتی می باشد.

بزرگ ترین بازار مواد غذایی در تفلیس جایی است که در آن حدود ۲۰ فروشگاه عرضه محصولات شیلاتی و دریایی وجود دارد که از طریق واردات یا صید دریایی می فروشند.

آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان

انواع ماهیان عرضه شده در بازار باتومی :

  • Sprats
  • ماهی قزل آلا
  • سالمون
  • انواع ماهی خاویاری
  • ساردین
  • خال مخالی
  • Seabream
  • ماهی قزل آلا
  • سالمون
  • انواع ماهی خاویاری

قزل آلا و کپور تنها محصولات آبزی پروری موجود در بازار هستند. بخش قابل توجهی از ماهی وارداتی مثل سالمون منجمد از کشور نروژ می باشد. گفته می شود که در منطقه شهری تفلیس، حدود ۵۰ خرده فروش ماهی در بازارهای مختلف فعال هستند، کل فروش محصولات صید شده توسط خرده فروشان در بازار تفلیس بین ۵ تا ۶ تن در هر روز در تابستان و بین ۱۰ تا ۱۲ تن در زمستان تخمین زده می شود. امکانات ذخیره سازی سرد در تفلیس وجود دارد.

محصولات دریایی نسبتا گرانتر هستند مانند: ماهی خاویار، سالمون ولی ماهی قزل آلا، اغلب مستقیما به رستوران ها بوسیله واسطه ها و تولید کنندگان آبزیان فروخته می شوند زیرا رستوران ها بازار اصلی این گونه ماهی را تشکیل می دهند.

آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان

آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان

سهم بازار از سوپرمارکت ها در تفلیس و دیگر شهرهای مهم گرجستان در فروش محصولات صید شده در حال افزایش است. محصولات شیلات به طور کلی در سوپرمارکت ها گران تر از بازارهای مواد غذایی و بازارهای تخصصی ماهی هستند. تعداد رو به افزایشی از شهروندان ثروتمند (به ویژه در تفلیس) نسبت به کالاهای وارداتی که به طور کلی کیفیت بهتری دارند، ارجحیت دارند. سوپر مارکت Khvamli در تفلیس ماهی قزل آلا را به فروش می رساند که در grea قرار دارد.

کپور معمولی و علفی که از طریق آبزی پروری، پرورش داده می شوند عمدتا در مناطق روستایی به بازار عرضه می شوند، مقادیر کمی به بازارهای تفلیس و دیگر شهرهای بزرگ در طول دوره برداشت اصلی می رسند. ماهی قزل آلا تولید شده توسط مزارع پرورش ماهی عمدتا در تفلیس فروخته می شود. قیمت محصولات شیلاتی در طول سال در نوسان است و قیمت ماهی تازه در زمستان کم تر از تابستان است، بنابراین تقاضا برای ماهی تازه در زمستان بیشتر است. محصولات صید شده با بسته بندی به طور کلی در تابستان به فروش می رسند.

برای تامین تقاضای داخلی برای محصولات شیلاتی، میزان واردات در سال های 2005به بعد، از لحاظ حجم و هم از نظر ارزش افزایش یافته است.

انواع ماهیان وارداتی به کشور گرجستان :

 ارمنستان : ماهی تازه، نمک زده، منجمد شده و ماهی قزل آلا

جمهوری آذربایجان : ماهیان خاویاری و ماهی دودی

روسیه : گونه های مختلف منجمد، نمکی و تن

بیش از ۹۵ درصد از واردات ماهی در سال ۲۰۰۳، هم در سایز و هم در تعداد، به شکل یخ زده بودند.

صادرات محصولات دریایی در سال های اخیر به شدت نوسان داشته است. در حال حاضر ارزش صادرات محصولات صادراتی در بخش شیلاتی از سوی کشور گرجستان محدود و کم بوده است.

آمار، خوراک و بازار ماهی در گرجستان