استخرهای سرپوشیده

برای احداث استخر سرپوشیده ماهی شرایط جوی، فاکتور مهمی است بنابراین باید استخرها با نور طبیعی به اندازه کافی روشن شوند. همچنین لازم است سیستم تهویه به طور اصولی جا نمایی گردد تا تبادل هوا به‌صورت مداوم انجام پذیرد تا از تجمع گازهای مضر در محیط پرورشی جلوگیری شود.
اگر پانل‌های دیوار و یا سقف، کشویی و یا قابل جابه‌جایی باشند می‌توان هنگامی‌ که هوا مساعد است هوای مناسب و مطلوبی را برای محیط کشت آبزی فراهم نمود. اگرچه این امر، مطلوب است اما مشکلاتی هم در رابطه با پل‌های حرارتی به بار می‌آورد.

نکات قابل توجه برای استخر سرپوشیده ماهی:
دمای آب
دمای محیط
رطوبت
سرعت گردش هوا

مهم‌ترین مشکل استخرهای سرپوشیده، کنترل گازهای مضر است. تجهیزات تهویه ممکن است شامل سیستم هوای تازه یا سیستم هوای مختلط باشد که مجراهایی در سقف و کف اتاق دارند و یا ممکن است شامل جعبه تهویه، کولینگ و مکنده هوا باشد.

مصالحی که مورد استفاده قرار می‌گیرند باید ضد زنگ و ضد فرسایش باشند. در بیشتر موارد، فضای مزرعه پرورش ماهی باید دارای دوش جهت شستشوی و حمام مراجعه کننده باشد. توالت و سرویس بهداشتی بایستی در دورترین نقطه مزرعه با دسترسی مناسب برای پرسنل و مراجعه کننده‌ها طراحی، جا نمایی و انتخاب شود.
طرح باید دارای اتاق کنترل، اتاق نگهبانی، استخر ضدعفونی در ورودی مزرعه و ورودی استخر، فیلتراسیون مناسب بر اساس طرح، هیدرولیک آب، سیستم برگشتی و … باشد.

در ضمن در طراحی مزرعه به سهل‌الوصول بودن، دسترسی مناسب، توپوگرافی زمین، موقعیت جغرافیایی، دسترسی به آب مورد نیاز، فاصله مناسب تا بازار و … توجه می‌شود.

در فرایند طراحی به بخش تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز مانند موارد زیر توجه می‌گردد:
۱. لوله‌کشی ورودی و خروجی
۲. سرعت چرخش آب در استخر پرورشی
۳. سرعت چرخش آب در سیستم تصفیه
۴. زمان ماند و آرامش آب
۵. استفاده از پمپ مناسب
۶. سیستم‌های تصفیه فیزیکی
۷. تصفیه میکروبی
۸. تصفیه شیمیایی
۹. بهبود کیفیت آب و بازچرخانی مجدد
۱۰. قرنطینه آب و ماهی
۱۱. استفاده بهینه و حداقلی از منابع آبی
۱۲.کاهش طول دوره پرورشی