تاریخچه پرورش ماهی در گرجستان

شیلات-فرد

کشور گرجستان دارای مساحتی نزدیک به ۶٩۵٠٠ کیلومتر مربع و حدود ٢۵٠٠٠ هزار رودخانه و ٣۴٠ کیلومتر خط ساحلی دریای سیاه می باشد. این کشور دارای آب و هوایی سرد و مرطوب است و همین موضوع، موجب ایجاد شرایط بسیار مناسب و ایده آلی برای پرورش ماهی در گرجستان شده است.  این فعالیت، یکی از  پرسود ترین و مفیدترین سرمایه گذاری ها در گرجستان به حساب می آید و اگر به روش های درست و کارآمد و با مشورت با افراد خبره و باتجربه در زمینه پرورش ماهی، انجام شود، نه تنها به سرمایه خیلی زیادی نیاز ندارد، بلکه می تواند بازدهی و سود بسیار بالایی هم داشته باشد. با توجه به اینکه در گرجستان، ماهی مصرف بالایی دارد و گرجستانی ها به ماهی و غذاهای دریایی علاقه بسیاری دارند، پرورش ماهی در گرجستان  تجارتی ارزشمند، مناسب و قابل اطمینان است. با توجه به مصرف بالای سرانه ماهی در گرجستان، پرورش و تولید آبزیان مختلف، مخصوصا ماهی، بعنوان یکی از سرمایه گذاری ها و تجارت های پربازده در گرجستان به شما می رود. همچنین شما طی مدت زمانی کوتاه به اصل پول و سرمایه خود خواهید رسید. دولت گرجستان نیز برای این گونه فعالیت ها، معافیت مالیاتی در نظر گرفته است و شرایط و قوانین حاکم بین کارگر و کارفرماها به نحوی است که به هیچ عنوان، برای کارفرمایان مسئولیت و تعهدی بوجود نمی آورد. مصرف سرانه ماهی در گرجستان، سالانه ٧ کیلوگرم است که دولت، قصد افزایش این میزان تا ١٧ کیلوگرم در سال را در برنامه کاری خود قرار داده است.

انواع گونه های پرورش ماهی در گرجستان
اکثرا، گونه های پرورش ماهی در گرجستان به دو گونه خاص، خلاصه می شود: ماهی قزل آلا و ماهی سالمون. می توان گفت که تولید و پرورش ماهی قزل آلا در گرجستان، معمولا بسیار راحت تر از ماهی سالمون است؛ شاید به این خاطر که پرورش ماهی سالمون در گرجستان نیاز به تخصص بالا و تجربه بسیار زیادی در این زمینه دارد.

البته، با توجه به تعداد زیاد مزارع و شرکت های تولیدی، پرورش ماهی قزل آلا در گرجستان، دارای بازار فروش دشوارتری است. باید این نکته را در نظر داشت که گرجستان یک کشور کوچک با جمعیتی معادل پنج میلیون نفر است و بازار کوچکی دارد، بنابراین تولید و پرورش انبوه در زمینه آبزیان در این کشور به هیچ وجه توصیه نمی شود و همین طور صادرات ماهی قزل آلا یا ماهی سالمون به صورت یخ زده هم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

شیوه ها و روش های پرورش ماهی در گرجستان
پرورش ماهی در گرجستان بعضا در گلخانه ها انجام می شود و تاسیس و ایجاد گلخانه برای پرورش ماهی در گرجستان، به سرعت در حال پیشرفت است. ساحل دریای سیاه گرجستان برای تولید و پرورش صدف و ماهی آبهای شور نیز بسیار مناسب است. همچنین، مردم این کشور، به خاطر شور بودن آب دریاچه لیسی، از آن برای پرورش ماهی استفاده می کنند.

شیلات-فرد

مهم ترین و برترین مزارع پرورش ماهی در گرجستان
پرورش ماهی در گرجستان، در شهرهای تفلیس و همچنین بیشتر در اطراف آن، بسیار رایج است و سود بالایی نیز دارد. همانطور که گفته شد، در تفلیس پایتخت گرجستان انواع ماهی مخصوصا قزل آلا مصرف بالایی دارد، به خصوص در رستوران های کوچک و بزرگ تفلیس؛ همین امر موجب شده است که در شهر تفلیس و اطراف آن تعداد زیادی از افراد در زمینه تولید و پرورش ماهی فعالیت داشته باشند. ناحیه ها و زمین های اطراف شهر گوری گرجستان، با فاصله یک ساعته از تفلیس، دارای شرایط و موقعیتی مناسب برای ایجاد مزارع پرورش ماهی است. طبق قوانین و مقررات کشور گرجستان، زمین کشاورزی و زراعی به اتباع کشورهای دیگر فروخته نمی شود، بنابراین، می توانید مقدار زمین مورد نیاز خود برای تولید و پرورش ماهی در گرجستان را به صورت با یکی از اشخاص تبعه گرجستان شریک شوید و یا زمین مورد نیاز خود را به صورت بلند مدت اجاره کنید. برای شریک شدن زمین با اتباع گرجستانی، می توانید پیشنهاد دهید مقداری زمین برای مدت زمان مشخصی به عنوان مثال، برای پنج سال یا بیشتر را در اختیار شما قرار دهند و به جای آن، شما نیز سودی سالیانه یا ماهیانه (به علاقه خودتان) برای شخصی که صاحب زمین است، قرار دهید. این گونه قراردادها، مشارکت نامیده می شود و حتی می توان آن را در قالب یک قرارداد محضری رسمی انجام داد، تا امکان هرگونه سواستفاده یا کلاهبرداری برای هریک از طرفین قرارداد سلب شود. رودخانه های گرجستان دارای اهمیت اقتصادی زیادی می باشند. این کشور رودخانه های زیادی دارد که با توجه به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی برای تولید و پرورش ماهی بسیار ایده آل هستند.

مزایای پرورش ماهی در گرجستان به طور خلاصه
پرورش ماهی در گرجستان مزایای بیشماری دارد که ما در اینجا بطور خلاصه به چند مورد مهم اشاره خواهیم کرد:

  • این فعالیت، نیاز به سرمایه ای هنگفت برای شروع کار نخواهد داشت. در صورت مشورت با افراد خبره در زمینه تولید و پرورش ماهی و رعایت اصول این کار، درصد سوددهی بسیار زیادی نیز دارد.
  • پرورش آبزیان مختلف در گرجستان بازار هدف بسیار وسیعی هم در داخل و هم در خارج از این کشور دارد. گرجی ها بسیار به خوردن ماهی و آبزیان مختلف علاقه دارند.
  • سرمایه گذاری در زمینه پرورش و تولید ماهی در گرجستان، در مقایسه با فعالیت های دیگری مثل کشاورزی و دامپروری ریسک پایینی دارد؛ به علت اینکه اطلاعات و منابع موجود درباره پرورش ماهی در گرجستان به زبان های مختلف از جمله زبان فارسی به راحتی در دسترس است و از طرف دیگر ماهی در مقایسه با موجودات دیگر، در طول مدت رشد و پرورش خود، خطر کمتری در زمینه مرگ و میر دارد.
  • برای اشتغال و شروع فعالیت در این زمینه به تخصص زیادی نیاز نیست. به طور کلی، تولید و پرورش ماهی در گرجستان یا در دیگر کشورهای جهان، نیازی به وجود افراد خیلی متخصص برای اشتغال در این حوزه ندارد.

بنابراین، با کسب دانش و آموزشی نسبتا ساده، و همچنین بدست آوردن تجربه ای کوتاه مدت می توان در این حوزه فعالیت مناسب و پرسودی را برای خود رقم زد.

بهروز فرد
تحلیل گر و عارضه یاب شیلات