تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟

ازن یک ماده گندزدا است که در زمان‌ های گذشته برای مواردی همچون تصفیه آب و فاضلاب و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته است، اما در حال حاضر تصفیه آب پرورش ماهی با ازن صورت می گیرد که در زیر به بررسی آن می پردازیم:
ازن چه کاربرد هایی در پرورش ماهی دارد؟
از ازن  برای ضد عفونی کردن و گندزدایی کردن آب استخر ها استفاده می شود. چنانکه بیماری مخصوصاً بیماری های ویروسی در استخرهای پرورش ماهی  و میگو به وجود بیاید، باعث ایجاد خسارت های سنگینی به پرورش دهندگان آبزیان می‌شود، در نتیجه از ازن برای ضد عفونی کردن و گند زدایی کردن آب استخر ها استفاده می شود تا بتوان خطرات و خسارات  ناشی از بیماری ها در بین آبزیان را به حداقل رساند. کاربرد دیگر ازن، تصفیه آب پرورش ماهی با ازن است که در حال حاضر در بسیاری از استخرهای پرورش آبزیان از این روش به دلیل مزایایی که دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟
تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟

کاربرد ازن در پرورش آبزیان
علاوه بر تصفیه آب پرورش ماهی با ازن، از ازن برای از بین بردن عوامل بیماری زا و اکسید کردن فضولات و پسماند  آبزیان استفاده می شود. همچنین ازن در رشد آبزیان تاثیر دارد که در زیر به بیان کاربرد ازن در رشد آبزیان اشاره می کنیم.

  • استفاده از ازن در استخر های پرورش ماهی باعث کاهش چشمگیر میکروب ها می شود.
  • به دلیل خاصیت اکسید کنندگی ازن، تصفیه آب پرورش ماهی با ازن صورت می گیرد.
  • میزان ماندگاری آبزیان در استخرهایی که از ازن برای تصفیه و گندزدایی استفاده می شود، بیشتر است.
  • پس از فرایند تصفیه آب پرورش ماهی با ازن، پسماند ها و فضولات به راحتی ته نشین و جداسازی می شوند.
  • کاهش رنگ
  • ازن به از بین بردن نیتروژن نیتریت که ماده ای سمی برای اکثر ماهی ها است کمک می کند.
  • از بین بردن بو و مزه ی آب بعد از تصفیه آب پرورش ماهی با ازن
  • با تصفیه آب پرورش ماهی با ازن، نیازی به تصفیه های شیمیایی آب استخر های ابزیان وجود ندارد.
  • تصفیه آب پرورش ماهی با ازن باعث از جلوگیری از رشد جلبک و سایر موجودات ریز شناور موجود در آب می شود.
  • بعد از تصفیه آب پرورش ماهی با ازن رشد آبزیان افزایش پیدا می کند.

ضد عفونی کردن و تصفیه پرورش ماهی با ازن
برای ضد عفونی کردن آب استخرها با استفاده از روش های دیگر مانند استفاده از آهک زنده، سود سوز آور و فرمالین باید حتما استخر به طور کامل تخلیه شود و سپس کار ضد عفونی کردن انجام شود و مجدداً آبزیان در داخل استخر قرار بگیرند. اما برای ضدعفونی کردن و تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به صورت همیشگی  و با وجود آبزیان در داخل استخر و بدون تخلیه استخر  صورت می‌گیرد و این روش باعث می شود که میزان آلودگی های داخل استخر تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. همچنین تصفیه آب پرورش ماهی با ازن  کمک می کند تا میزان باکتری ها، قارچ ها و انگل ها، تخم انگل ها و ویروس های موجود در استخر با مصرف مقدار اندکی ازن  در زمان بسیار کمتری نسبت به  سایر گندزدا ها از بین برود. این روش باعث کنترل بیماری ها، مخصوصاً بیماری های ویروسی برای آبزیان موجود در استخر می شود.

تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟
تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟

تصفیه آب به کمک ازن چگونه صورت می گیرد
ازن اکسیژن فعال است. علاوه بر ضد عفونی کردن، کاربرد زیادی در تصفیه آب استخرهای پرورش ماهی و آبزیان نیز دارد و تصفیه آب پرورش ماهی با ازن صورت می گیرد. ازن میتواند میکروارگانیسم ها را از بین ببرد. علاوه بر این ها چنانچه  ازن به دیواره جلبک ها، ویروس ها، انگل ها و  میکروب ‌ها برخورد کند، آن ها را به راحتی از بین می برد.
سالن های استخری  که در آن ها از ازن در تصفیه آب آن ها استفاده می شود، جلبک و یا خزه در دیواره آن رشد  نمی‌کند، در نتیجه نیازی به نظافت پی در پی ندارد.
گفتیم ازن اکسیژن فعال است. به محض اینکه در آب قرار می‌گیرد پس از واکنش تبدیل به اکسیژن محلول می شود و میزان اکسیژن محلول در آب را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد و به تصفیه ی آب کمک زیادی میکند.

مزایای استفاده از ازن در تصفیه پرورش ماهی
استفاده از ازن باعث  می‌شود هزینه ‌های تمام شده برای تصفیه  کردن و ضدعفونی کردن آب استخر آبزیان به حداقل برسد. تصفیه آب پرورش ماهی با ازن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. استفاده از ازن  کاربری آسانی دارد. برای هر بار ضد عفونی کردن نیاز به تخلیه کامل استخر وجود ندارد. تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به صورت مدار بسته و با وجود قرار داشتن آبزیان در داخل استخر به راحتی امکان پذیر است. با استفاده از ازن  می توان در حداقل فضا کار تصفیه آب را انجام داد.
همچنین باید به این نکته توجه کرد که آب مورد استفاده برای آبزیان باید آب شیرین باشد، چنانچه آب مورد استفاده شور باشد بایستی از یک متخصص آب و ماهی مشورت بگیریم تا از فرایند اثر گذاری و باقیمانده های مضر ازناسیون در آب مطلع و با آگاهی کامل از تنکنولوژی ازن بهره مند شویم.

تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟
تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟

مزایای استفاده از ازن در رشد ماهی ها
اگر از ازن  برای پرورش ماهی و سایر آبزیان  استفاده شود، باعث می‌شود که ماهی ها سریع‌تر رشد کنند و حجم بیشتری پیدا کنند. از ازن  هم به عنوان ماده گند زدا و هم به عنوان  تولید کننده اکسیژن محلول مورد استفاده قرار می گیرد. ازن یکی از مواد  بسیار قوی برای از بین بردن میکروارگانیسم هاست.  ازن مانع از رشد میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها می شود و از بیماری های ویروسی جلوگیری می کند. ازن باعث بالا رفتن کیفیت محصول نهایی می‌شود و سطح محصولات تولید شده را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

میزان غلظت مناسب  برای تصفیه آب پرورش ماهی با ازن
بهتر است از ازن با غلظت و میزان مناسب استفاده شود. چنانچه میزان ازن مورد استفاده در آب زیاد باشد، می تواند برای ابزیان مضر باشد. دقت داشته باشید میزان باقیمانده ازن در محل کشت ماهی در بخش ماهیان پروراری نباید از هشت صدم پی پی ام افزایش پیدا کند زیرا باعث دم خوردگی، باله خوردگی و آسیب جدی به لاملای ماهی میگردد.

بهروز فرد تحلیل گر و عارضه یاب شیلات