پرورش مدار بسته ماهی

سیستم مداربسته _ مقدمه
محدودیت‌های زیست محیطی برای به حداقل رساندن میزان آلودگی از محل‌های تخم‌گذاری و پرورش آبزیان در کشورهای اروپای شمالی منجر به توسعه سریع تکنولوژی سیستم‌های مداربسته پرورش ماهی شده‌است. با این حال، گردش مجدد آب، تولید آبزی پروری را پایدار و پایدارتر نموده و با بیماری های کمتر و روش‌های بهتر برای کنترل پارامترهای مرکز تکثیر که بر رشد تاثیر می‌گذارد، تامین می‌کند. این توسعه به طور کامل در راستای استانداردهای بین المللی برای شیلات است. در حال حاضر سیستم های مداربسته پرورش ماهی در اروپای مرکزی و شرقی و سایر نقاط جهان فعالیت می‌کنند.

تکنیک گردش آب همچنین نشان می‌دهد که محل‌های تخم‌گذاری دیگر لزوماً نباید در مناطق باستانی نزدیک رودخانه‌ها قرار داده شوند. اکنون آن‌ها می‌توانند تقریباً در هر جایی با یک منبع بسیار کوچک‌تر از آب و عاری از هرگونه بار میکروبی ساخته شوند. بنابراین امیدواریم بتوانیم به آبزی پروران کمک کنیم تا از سیستم‌های مدار بسته در آینده ای نه چندان دور بهره مند گردند، و از تولید و تکثیر ماهی لذت ببرند.

پرورش مدار بسته ماهی

پرورش مدار بسته ماهی

پرورش ماهی در حال حاضر یکی از سریع‌ترین بخش‌های کشاورزی – غذایی جهان، دارای پتانسیل بالا در تامین غذای با کیفیت و سالم برای جمعیت جهان است.

تمرکز بیشتر بر روی تولید پایدار، خواسته‌های مصرف کنندگان، ایمنی غذایی و کاهش هزینه های تولید آبزی‌پروری، خواستار توسعه مداوم فن‌آوری‌های نوین در عرصه شیلات و پرورش ماهی است. به طور کلی، آبزی‌پروری محیط را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما روش‌های جدید و پرورش ماهی مداربسته به طور قابل توجهی در مقایسه با روش‌های سنتی پرورش ماهی طول دوره ی پرورش را کاهش می‌دهد.

سیستم‌های  پرورش مدار بسته دارای دو مزیت مهم هستند:
یک : کاهش هزینه تولید    دو : کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی.

دپارتمان شیلات فرد بر روی تکنیک‌های نوین برای تبدیل روش‌های سنتی و قدیمی به سیستم های نوین آبزی پروری و پرورش مداربسته ماهی تمرکز نموده و به مزرعه دار توصیه می‌کند برای ادامه مسیر تولید از دانش روز استفاده نمایند. ما در شیلات فرد راهکارهای جالب و مناسبی برای شما علاقمندان پرورش ماهی در داخل و خارج از کشور داریم.

پرورش مداربسته ماهی اساساً یک تکنولوژی نوین برای پرورش ماهی و یا دیگر موجودات آبزی با استفاده مجدد از آب برگشتی در تولید ماهی می‌باشد. این تکنولوژی مبتنی بر استفاده از فیلترهای مکانیکی و بیولوژیکی است و این روش می‌تواند برای هر گونه رشد در آبزی‌پروری استفاده شود مثل: ماهی، میگو، صدف، و غیره.

پرورش مدار بسته در بسیاری از مناطق جهان به سرعت در حال افزایش است و سیستم‌های نوین آبزی پروری در واحدهای تولیدی مستقر شده‌اند و جالب تر از آن اینکه پرورش مدار بسته برای نجات گونه‌های در معرض خطر استفاده می‌شوند.

پرورش مدار بسته می‌تواند با دبی های مختلف بسته به این که چقدر آب برگشتی استفاده می‌شود، انجام شود. برخی از مزارع سنتی با داشتن 100 لیتر بر ثانیه آب ورودی در هر متر مکعب 10 کیلوگرم ماهی می کنند اما در سیستم‌های مدار بسته پرورش ماهی با حداقل آب ورودی که در داخل یک سوله  و یا ساختمان سرپوشیده  و با استفاده از 10 لیتر در ثانیه آب جدید و گاهی حتی کم‌تر، در هر متر مکعب 80 کیلوگرم ماهی در هر دوره ی پرورشی تولید نموده و در حال فعالیت می باشد. امید است که دانش ما در شیلات فرد برای تمامی دوستداران تولید ماهی و تولید انواع آبزیان مفید باشد.

بهروز فرد (تحلیل گر وعارضه یاب شیلات)

پرورش مدار بسته ماهی