تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

پرورش ماهی در آلمان یک صنعت کوچک به شمار می رود و بخش کوچکی از اقتصاد این کشور را در بر می گیرد. همانطوری که می دانید بیش از ۵۰٪ از کل ماهی هایی که مصرف می کنیم، به صورت پرورشی هستند و در مخازن کوچک و بزرگ پرورش داده می شوند. آبزی پروری اگر با اصول درست و پایدار شکل بگیرد، می تواند غذای سالم و باکیفیتی در اختیار انسان ها قرار دهد به صورتی که کمترین تأثیر را بر محیط زیست می گذارد و همچنین باعث ایجاد اشتغال برای بخش وسیعی از انسان ها می شود.

فرهنگ پرورش ماهی در آلمان به طور خاص از یک سنت دیرینه برخوردار است، تاریخچه پرورش ماهی در این کشور مربوط به پرورش ماهی کپور معمولی در استخرهای باواریا است که به قرن یازدهم برمی گردد و در دوره قرون وسطایی به اوج اولیه خود رسید. در بین سده های هفدهم و نوزدهم، اهمیت پرورش ماهی در حوضچه ها کاهش می یابد، در آن زمان جمعیت رو به رشد بشری، منجر به این شد که از مناطقی که استخرهای پرورش ماهی در آن استقرار داشتن برای تولید غلات استفاده شود و تولید ماهی به این شکل کاهش یافت.

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان
تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

در سال های ۱۸۸۰ و ۱۹۸۰، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، پرورش ماهی در آلمان مانند سالهای قبل تحت فشار مداوم بوده است، به عنوان مثال. هزینه های بالای انرژی، نیروی انسانی، محدودیت های حفاظت از طبیعت، واردات کم قیمت و کاهش تقاضای مصرف کنندگان؛ اما این قضیه طولی نکشید که دوباره به اوج اولیه خود بازگشت و پرورش ماهی از رونق خوبی برخوردار شد.

امروزه مهمترین گونه پرورش ماهی در آلمان، قزل آلای رنگین کمان است که در سال ۱۸۸۰ از آمریکای شمالی به آلمان وارد شد. در طی ۳۰-۴۰ سال گذشته ارقام تولید ماهی در این کشور صنعتی افزایش یافته و تقریباً به ۲۴۰۰۰ تن در سال رسیده است. نقاط عطف در پرورش ماهی در آلمان به عواملی همچون:

  • توسعه خوراک مصنوعی
  • ساخت سیستم های جدید پرورش ماهی
  • غنی سازی اکسیژن مصنوعی
  • کنترل بیماری

پرورش ماهی در آلمان امروزه در آب های پر آب و دریا عمدتاً روی صدف آبی متمرکز دارد؛ و از این گونه آبزیان حدود، ۳۰۰/۹ تن در سال برداشت می شود. میزان تولید این گونه آبزیان در سال به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی دیگر از گونه های سرخس مانند توربوت نیز در این کشور پرورش داده می شود.

شرایط کنونی پرورش ماهی در آلمان
آبزی پروری و پرورش ماهی در آلمان قرن هاست به صورت سنتی و در دهه های اخیر به صورت مدرن انجام می پذیرد، آبزی پروری در آلمان یک صنعت کوچک است که فقط در چند منطقه خاص انجام می شود. پرورش ماهی در این کشور در سال ۲۰۰۵ حدود ۶۸۵/۴۴ تن ماهی بوده است؛ مانند سال های گذشته، پرورش ماهی قزل آلا در سیستم های عبور آب شیرین، سودمندترین نوع پرورش در این کشور بوده است. هم از نظر کمیت و هم از لحاظ درآمد حدود ۱۱۳ میلیون یورو برای این کشور سود داشته است.

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان
تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

طراحی و ساخت واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ پرورش ماهی در آلمان و همچنین تراکم تولید در این کشور متفاوت است، در این باره می توان گفت، در برخی از مناطق جنوبی آلمان، حوضچه های سفالی با چگالی های کوچک هنوز هم غالب هستند. در عین حال، برخی از شرکت ها توانسته اند مزارع مدرن مجهز به مخازن را در این کشور راه اندازی کنند که تراکم تولید را بسیار افزایش داده است.

مهمترین مناطق برای پرورش ماهی در آلمان، مناطق جنوبی و کوهپایه های واقع شده در آنها هستند که سالانه بیشترین مقدار تولید ماهی را به خود اختصاص می دهند. گونه های سنتی پرورش ماهی در این کشور شامل، ماهی قزل آلا و رنگین کمان است که در حوضچه های سفالی و سایر امکانات مدرن داخلی و خارجی پرورش داده می شوند.

بعد از قزل آلا، ماهی کپور دومین ماهی پرورشی در استخرهای آب شیرین آلمان است و از سنت دیرینه ای برخوردار است. در سال ۲۰۰۵، حدود ۷۱۱/۱۶ تن از این ماهی با درآمد بیش از ۵۲ میلیون یورو از مزارع پرورش ماهی در آلمان برداشت شد.

افزایش تولید ماهی کپور تا حدود زیادی به محل تولید و کلاس سال بستگی دارد. به طور متوسط ​​، شش هزار کیلوگرم در هکتار در سال ۲۰۰۵ تولید شده است. بیشترین مزارع پرورش ماهی در آلمان در ایالت های باواریا، زاکسن و براندنبورگ متمرکز شده اند، اما سودآوری بسیاری از مزارع کپور به دلیل هزینه های بالای تولید و رقابت در واردات ارزان به طور فزاینده ای تحت فشار است.

مهمترین ویژگی های پرورش ماهی در آلمان
بیشترین ساختار پرورش ماهی در آلمان تحت سلطه شرکت های کوچک است که در کنار سایر فعالیت های کشاورزی و یا فعالیت های شخص خود به پرورش ماهی نیز می پردازند. در مجموع تعداد شرکت های تولیدکننده ماهی نیمه وقت در سال های اخیر تقریباً ۱۱ هزار نفر هستند و علاوه بر این ۷۳۲ شرکت به طور انحصاری در حال پرورش ماهی فعالیت می کنند.

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان
تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

مهمترین ویژگی های پرورش ماهی در آلمان نسبت سایر کشور ها، آموزش اولیه و مداوم کارکنان عناصر مهم در بخش آبزی پروری است، علاوه بر این، فعالیت به عنوان یک پرورش دهنده ماهی نیاز به کارآموزی دارد و هر ساله بین ۷۰ تا ۸۰ شاگرد امتحانات خود را در این زمینه می گذرانند و مدرک لازم را در این خصوص دریافت می کنند.

آلمان جزو اولین کشورهای استفاده کننده فناوری بیولوژیکی در پرورش ماهیان است و این توانسته در طی چندین سال فعالیت این فناوری را در منطقه توسعه دهد. شاید مهمترین دلیل برای آن وجود رودخانه های بزرگ در این کشور باشد؛ و در نتیجه منابع قابل توجهی ماهی و سایر آبزیان در آبهای این منطقه به وجود آمده است.

فناوری های ‌پرورش ماهی در آلمان از نوع قزل آلا مصنوعی در سال ۱۹۵۴ در این کشور توسعه یافته است. وظیفه مهم مزارع ماهی آلمان حفظ جمعیت بی نظیر ماهی قزل آلا می باشد. از مهمترین گونه های پرورش ماهی در آلمان که عمدتا در مزارع پرورشی تولید می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپور اروپایی
  • کپور نقره ای و علفی (آمور)
  • ماهی خاویار
  • قزل آلا
  • ماهی خال مخالی آتلانتیک
  • ماهی شور و شاه ماهی
  • و … .

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان

خرید و فروش ماهی در آلمان
همانطوری که گفته شد صنعت ‌پرورش ماهی در آلمان یک فعالیت حاشیه ای کوچک در سواحل آلمان است و در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تولید کلی آن غیر از بخش کشاورزی صدف ناچیز است. اقدامات كنترل شديدي برای پرورش انواع ماهیان در این کشور صورت گرفته است تا خسارات ناشی از پرورش ماهی به محیط زیست جلوگیری شود.

‌پرورش ماهی در آلمان در مقایسه با کشورهای همسایه، روند کلی تولید رو به پایین است. حتی کشاورزی صدف که یک فعالیت کشاورزی گسترده و سازگار با محیط زیست محسوب می شود، با مشکلات نظارتی زیادی روبرو شده است. با وجود این که تقاضا برای محصولات آبزی به طور مداوم در حال افزایش است، اما صنعتگران این کشور اجازه گسترش آن را ندارند.

با پیشرفت هایی که در حوزه ‌پرورش ماهی در آلمان اتفاق افتاده، صنعت پرورش ماهی در این کشور از حالت سنتی خارج شده و روبه مدرنیته رفته است. تجهیزات به روز و مدرن جایگزین تجهیزات سنتی گشته است. در سالهای گذشته، فرهنگ تولید ماهی قزل آلای در شرایط کنترل شده برای بسیاری از پرورش دهندگان در این کشور، صنعتی پیشرفته فراهم شده است.

مراکز مختلفی در این کشور برای عرضه انواع ماهی و نیز صادرات آن فعالیت می کنند و شما می توانید برای خرید و سفارش به نمایندگی آنها و نیز شرکت های عرضه کننده مراجعه نمایید تا محصولات تولیدی این کشور را با بالاترین قیمت خریداری کنید.

تاریخچه پرورش ماهی در آلمان