تاريخچه پرورش ماهی در ازبکستان

پرورش ماهی در ازبکستان 42-58 درصد از کل تولید ماهی در سال2016 را تشکیل می دهد و بخش مهمي از صنعت كشاورزي به دليل دسترسي اين كشور به رودخانه است. در حال حاضر، فقط تخم ریزی ماهی در منطقه تاشکند متعلق به دولت است، بقيه مزارع باقیمانده متعلق به بخش خصوصی هستند. شیلات در ازبکستان دو مؤلفه اصلی، شیلات داخلی و آبزی پروری را شامل می شود. اگرچه شیلات امکان کمک به توسعه روستایی و امنیت غذایی را فراهم می کند اما هنوز به ظرفیت بالقوه خود نرسیده است. حوضچه هاي گسترده یا نیمه فشرده Cyprinids اصلی ترین سیستم آبزی پروری است که توسط اين كشور عملی می شود. مساحت کل مزارع پرورش ماهی در ازبکستان حدود 10237 هکتار است که شامل استخرهای پرواری (8619 هکتار) و استخرهای پرورش نوزاد ( 1618 هکتار) است. به طور بالقوه، این مزارع می توانند با تولید متوسط  3 تن در هکتار در سطح حوضچه، سالانه 26000 تن ماهی تولید کنند.

ازبکستان
پرورش ماهی.

عمده ترين مزارع فعال پرورش ماهی در ازبکستان

سه مزرعه پرورش ماهي در ازبكستان با مقیاس بزرگ، اکثریت قریب به اتفاق کل تولید ماهي اين كشور  را تشکیل میدهد: “باللیچی”، “خرازمیربا” و ” ماهی منطقه ایالتی یانگ یول”است كه بزرگترین تولیدکننده ماهي و از مزارع فعال ازبكستان هستند.  بیش از 20 سال است که از این حوضچه ها استفاده مي شود و هیچ گونه تعمیر عمده ای در آنها انجام نشده است. فقط در مزرعه “خرازمبالیک” در اين مورد استثناء است. در سالهای اخیر همه ي استخرهای زمستانی و مرتفع در اين مزارع  افزایش یافته است.

فعاليتهاي كنوني اين مزارع شامل پرورش کپور نقره (Hypophthalmichthys molitrix) است.اين  گونه اصلی ماهي پرورشي 66-88 (متوسط 84.6) درصد از کل تولید ماهي را تشکیل می دهد. ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) دومین ماهی است که از نظر حجم تولید می شود و 5.5-2.2.2 (متوسط   11.3) درصد از کل تولید را تشکیل می دهد. کپور چمن (Ctenopharyngodon idellus) و کپور بزرگ (Hypophthalmichthys nobilis) اکثریت تولید باقی مانده را تشکیل می دهند. پرورش ماهی ها در یک چرخه رشد 2 ساله صورت مي گيرد.

نقش شیلات و پرورش ماهي در ازبكستان در اقتصاد ملی اين كشور

بخش شیلات و پرورش ماهي در ازبكستان کمتر از 0.1 درصد به تولید ناخالص داخلی ملی کمک می کند. با این وجود این بخش، بخش مهمی از صنعت کشاورزی است و اشتغال را برای افراد روستایی و تجار در مناطق شهری فراهم می کند. با این حال، با در نظر گرفتن آب گسترده (رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن) و منابع انسانی، بخش شیلات اين كشور، این پتانسیل را دارد که نقش بسیار بیشتری در اقتصاد و صنایع غذایی در ازبکستان داشته باشد.

پرورش ماهی

پرورش ماهي در ازبكستان در سالهاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.

پرورش ماهی

تاریخچه پرورش ماهي در ازبكستان

قبل از دهه 1960، شیلات در ازبکستان فقط از صید ماهی در دریای آرال شامل می شد و حدود 25000 تن در سال ماهي صيد مي شد. گونه های عمده ماهی صید شده ماهی کپور معمولی (Cyprinus carpio) ، آب نبات (Abramis brama) ، باربل (Barbus brachycephalus) ، خروس (Rutilus rutilus) و shemaya (chalcalburnus chalcoides) بودند. پس از از بین رفتن اکوسیستم شناخته شده دریای آرال و قطع فعالیتهای شیلات در سال 1983، به تدریج صید ماهی به بدنهای درون شهری منتقل شد. بازده ماهی در دریای آرال پس از دهه 1960 شروع به كاهش كرد و پس از کاهش ذخایر قابل توجه در دهه 1980، متخصصان دريافتند كه شیلات مبتني بر صید ماهی نمی تواند ماهی را برای تامین نیاز محلی تولیدكند.در نتیجه تلاشهای اساسی در توسعه پرورش ماهي در ازبكستان مورد توجه قرار گرفت. از اوایل دهه 1960 ، دولت شوروی سابق برای جبران خسارت های موجود در شیلات دریای آرال، برنامه توسعه گسترده آبزی پروری را در حوضه دریای آرال آغاز کرد. در سراسر کشور ازبکستان ، در دهه 1960 و 1970 حدود 20 مزرعه پرورش ماهی ایجاد شد و در کل 20000 هکتار استخر ايجاد شد. آبزی پروری عمدتا در استخرها در شرایط نیمه فشرده بودند. در دهه 1970 و 1980 ، مزارع ماهی 20000-25000 تن در سال ، عمدتا کپور نقره ، کپور معمولی (Cyprinus carpio) و کپور چمن (Ctenopharyngodon idella) تولید کردند.

در اواخر دهه 1980، 10-15 میلیون ماهي (عمدتا نقره، چمن  و کپور معمولی) هر ساله با افزایش متفاوتی از بازده ماهی در استخرهاي اين کشور پرورش یافت. پس از استقلال، پرورش ماهی در ازبکستان در اوایل دهه 2000 مورد توجه بیشتر قرار گرفت و وزارت امور کشاورزی و منابع آب، به عنوان مسئول توسعه آبزی پروری در اين كشور مشخص شد. پس از استقلال، بخش صیادی از طریق تاسیس شرکت “اوزریبا” با تصویب هیئت وزیران به تدریج خصوصی سازی شد و با تدوین فناوریها، ایجاد مراکز تحقیقاتی و تأسیس مؤسسات آموزشی پشتیبانی شدند.

پرورش ماهی..

حوضچه هاي پرورش ماهی در ازبکستان

پرورش ماهی

فناوري استفاده شده در استخر هاي پرورش ماهی در ازبکستان

اصلی ترین فناوری معرفی شده، پلی کولرور سایپرینیدها در استخرهای پرورشي در شرایط نیمه فشرده بودند.گونه هاي پرورش داده شده شامل: كپور معمولي (Cyprinus carpio)، كپور نقره (Hypophthalmichthys molitrix) ، كپور بزرگ (Hypophthalmichthys nobilis) و كپور چمن (Ctenopharyngodon idellus) بودند. در این منطقه تولید ماهی چرخه 2 ساله را دنبال می کند. فصل باروری از اواخر مارس / اوایل آوریل تا اکتبر / نوامبر ادامه دارد. در طول سال اول، ماهی های نوجوان در استخرهای مخصوص آنها (هر کدام 10-50 هکتار) به اندازه 25 گرم پرورش می یابند. پس از زمستان، آنها در استخرهای پرواری (70-150 هکتار) به اندازه 500-1000 گرم پرورش و برداشت می شوند.

اهداف اصلی مرکز تحقیقات پرورش ماهی در ازبکستان:

مرکز تحقیقات پرورش ماهی در ازبکستان (FCDC) در 13 آگوست 2003 تاسیس و تحت نظارت MAWR فعالیت مي كند.

اهداف اصلی این مرکز عبارت اند از:
تدوین توصیه های علمی و روش شناختی در مورد صنعت ماهی و توسعه ذخیره آن.

انجام تحقیقات در زمینه پرورش ماهی، صید ماهیگیری، توسعه فعالیت های مربوط به درمان بیماری ماهی و اقدامات پیشگیری، اقدامات در جهت ارتقاء کیفیت ماهی های شیرین و سازگاری با گونه های جدید.

تهیه مواد انتخابی با کیفیت بالا به مزارع پرورش ماهی و ماهی.

سازماندهی آموزش و افزایش مهارت کارکنان صنعت ماهی.

تصفیه آب پرورش ماهی با ازن به چه صورت است؟
انواع ماهی

روشهاي نوين پرورش ماهی در ازبکستان مد نظر دولت اين كشور است

انواع ماهي پرورشي در ازبكستان

به طور کلی ماهی ها عمدتا کپور نقره ای، کپور چمن و کپور بزرگ هستند که بیش از 95 درصد از کل تولید را تشکیل می دهند. گونه های ماهی ها که بیشترین ارزش تولید آبزیان را به خود اختصاص داده اند به شرح زیر است: (به ترتیب نزولی):

کپور نقره ای (Hypophthalmichtys molitrix).

کپور معمولی (Cyprinus carpio).

کپور بزرگ (Hypophthalmichtys nobilis).

کپور چمن (Ctenopharyngodon idellus).

کپور خراش (Carassius auratus).

حدود 50 تن قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) هر ساله در مزرعه ماهی Tavaksay در نزدیکی تاشکند پرورش داده ميشوند. دو گونه اضافی مناسب برای آبزی پروری فشرده در سال 2009 توسط مزارع خصوصی معرفی شد: گربه ماهی آفریقای شمالی (Clarias gariepinus) توسط مزارع NT و Uchtut Fish معرفی شد و ماهیان خاویاری سیبری (Acipenser baerii) توسط مزارع پرورش ماهی نازاربک معرفی شدند. در منطقه تاشکند، این گونه ها در بین پرورش دهندگان ماهی بطور عمده قابل توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، مزرعه فیبربرگ از سال 2013 با موفقیت در حال پرورش گربه ماهی آفریقای شمالی (Clarias gariepinus بوده و آبزی پروران خصوصی در حال تولید تخمهای این ماهی هستند. به تازگی، مرکز تحقیقات پرورش ماهی در ازبکستان تحقیقاتی را در مورد گنجاندن گربه ماهی (Silurus glanis)، ماهیان خاویاری سیبری (Acipenser baerii) و ماهی های پایه (Pangasius bocourti) در اقدامات آبزی پروری آغاز کرده است.

پرورش ماهی

پرورش ماهی

توسعه پرورش ماهی در ازبکستان در سالهاي اخير

پرورش ماهی در ازبکستان
 در سال 2017 حدود 85 هزار تن ماهی بوده است. در مجموع بیش از 3600 مزارع ماهی در اين کشور فعالیت می کنند و مساحت کل بدنهای آب مورد استفاده برای پرورش محصولات ماهی از 595000 هکتار فراتر می رود. اين ماهی ها از ازبکستان به صورت سرد به افغانستان صادر می شود. در حال حاضر، دولت ازبکستان به شیلات به عنوان یک صنعت بسیار سودآور توجه می کند، توانایی افزایش تولید ماهی، ایجاد فرصت  شغلی را برای جمعیت برای کسب درآمد اضافی فراهم می کند تا از اين طريق به کاهش فقر در مناطق روستایی کمک کند. همچنين اولویت پرورش ماهی در اين کشور موجب تقویت رژیم غذایی می شود و پروتئین های باکیفیت موجود در ماهی را در اختیار عموم مردم قرار می دهد.

بهروز فرد