تاریخچه پرورش ماهی در آمریکا

هر روز تعداد بیشتری از افراد در ایالات متحده، وارد تجارت پر سود و پربازده پرورش ماهی در آمریکا می شوند. بر اساس اعلام سازمان بین المللی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، در سال 2005، ایالات متحده آمریکا  4،888،621 تن ماهی از گرفتن ماهیان وحشی و 471،958 تن دیگر از پرورش ماهی در آمریکا بدست آورده است. همین موضوع سبب شده تا ایالات متحده آمریکا، بعد از کشورهای: چین، پرو، هند و اندونزی با برخورداری از 5.8 درصد، تولید ماهی و آبزیان مختلف در جهان، در رتبه پنجم برترین تولید كننده و پرورش دهنده ماهی قرار بگیرد.

قوانین پرورش ماهی در آمریکا، در سطح فدرال و ایالتی تنظیم می شود. سازمان غذا و دارو (FDA)؛ وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی (DHHS)؛ وزارت کشاورزی  (USDA) و آژانس حفاظت از محیط زیست؛ آژانس های پیش قدم در فدرال هستند که به تنظیم فعالیت های مربوط به پرورش آبزیان مختلف در ایالات متحده آمریکا مشغول می باشند. آژانس ها و سازمان های دیگری نیز در سطح فدرال وجود دارند که در زمینه کنترل و نظارت بر اقدامات و فعالیت های پرورش آبزیان از جمله اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) در وزارت بازرگانی؛ سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)؛ وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) و سازمان خدمات ماهی و حیوانات وحشی ایالات متحده (FWS) فعالیت دارند. دولت فدرال نیز فعالیت های پرورش ماهی و اقدامات مربوط به تولید مواد غذایی را که شامل تجارت کالا و خدمات بین ایالت ها یا کشورهای خارجی است، تنظیم و کنترل می کند.

آمریکا
آمریکا

انواع گونه های پرورش ماهی در آمریکا
ایالات متحده آمریکا بزرگترین مصرف کننده ماهی تیلاپیا در جهان است. در کشور ما برخی اشخاص، به علت خصومت و یا نفع شخصی با ایجاد شایعات زیادی در مورد خواص این ماهی، سعی در مضر جلوه دادن آن دارند. ماهی تیلاپیا بعد از انواع مختلف کپور ماهیان، در تولید و پرورش، رتبه دوم جهان را دارد. مسئولان سازمان شیلات آمریکا به دلیل استقبال بسیار زیاد فعالان در زمینه تولید و پرورش ماهی تیلاپیلا در ایالات متحده، برای پرورش این ماهی با ارزش و محبوب، قوانین منحصر بفردی را تصویب کردند تا از ضرر و زیان های احتمالی آن در محیط زیست جلوگیری به عمل آورند.

ماهی تیلاپیا از سال ۱۹۶۰ توسط سازمان ها و محیط های پرورش ماهی در آمریکا شناخته و معرفی شد. امروزه، ماهی تیلاپیا پس از میگو، ماهی تن و ماهی قزل آلا در رتبه چهارم محبوب ترین غذای دریایی مردم آمریکا قرار دارد. مصرف ماهی تیلاپیا در آمریکا از سال ۲۰۰۲ به تدریج افزایش داشته است؛ به طوری که به صورت ناگهانی، در سال ۲۰۱۰ مصرف این ماهی در بین مردم این کشور، ۲۰ درصد بیشتر شده است. مردم ایالات متحده آمریکا در سال، به طور متوسط،  بیشتر از ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا مصرف می کنند. همین موضوع سبب شد تا مسئولان سازمان شیلات هر کدام از ایالت های آمریکا با توجه به علاقه و استقبال فراوان پرورش دهندگان ماهی و آبزیان از تولید و پرورش ماهی تیلاپیا و همچنین بالا رفتن میزان مصرف داخلی آن، برای تولید ماهی تیلاپیا قوانین ویژه ای را تصویب کنند.

آمریکا
آمریکا

مثالی دیگر از انواع گونه های پرورش ماهی در آمریکا، پرورش ماهی “كپور بیگ هد” یا کپور سر گنده (گونه ای از کپور ماهیان تیره) است که در رتبه چهارم تولید جهانی  آبزیان قرار دارد. (۲۷/۱ میلیارد كیلوگرم در سال ۱۹۹۵). کپور بیگ هد در اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط کشور چین (بزرگترین پرورش دهنده این ماهی) به ایالات جنوبی آمریكا معرفی شد. نام های دیگر این ماهی، ماهی خوشنام(nobel fish) ، آمور خالدار  (speckled amur) و ماهی دریاچه ای  (lake fish)است. در ایالت متحده آمریكا، كپور سرگنده  همراه با گربه ماهی روگاهی(chanal catfish)  با روش “كشت چند گونه” در حدود ۲۰۶۴ هكتار از استخرهای خاكی تولید می شود. هنگامی که قیمت گربه ماهی بسیار پایین و اوضاع بازار رو به كسادی می رود، ماهی کپور بیگ هد به عنوان منبع درآمد مهم و ارزشمندی برای پرورش دهندگان ماهی تلقی می شود؛ به طوری كه تجارت ماهی بیگ هد می تواند تولید کنندگان گربه ماهی را همچنان در زمینه پرورش و فروش آبزیان، زنده نگه دارد. ماهی كپور بیگ هد، گوشتی خوش طعم و لذیذ دارد ولی میزان استخوان های آن، برای آمریکایی ها زیاد است.

شیوه ها و روش های پرورش ماهی در آمریکا

شیوه ها و روش های پرورش ماهی در آمریکا به صورت پرورش ماهی دراستخرهای خاکی، مخازن فایبرگلاس و در تانک می باشد. معمولاً ماهیان کوچک و به اصطلاح بچه ماهیان ۲۰ گرم به بالا هنگام ذخیره‌سازی در استخرهای خاکی، ماندگاری بیشتری دارند و بعد از گذشت ۸-۶ ماه به حدود ۸۰۰-۶۰۰ گرم می‌رسد. روش دیگری که برای پرورش ماهی در آمریکا استفاده می شود، و طرح آن، در ابتدای سال 2018 مطرح شد، پرورش ماهی در آکواریوم است. بر اساس اعلام شرکت نوردیک، این طرح بزرگترین آکواریوم پرورش ماهی در دنیا خواهد بود.

آمریکا
آمریکا

مهم ترین و برترین مزارع پرورش ماهی در آمریکا

همان طور که گفتیم،کشور آمریکا بزرگترین مصرف کننده ماهی تیلاپیلا است. به همین منظور، تعداد زیادی مزارع پرورش ماهی در آمریکا در زمینه تولید ماهی تیلاپیلا وجود دارد. برای پرورش این ماهی، سرمایه گذاری های بزرگ و وسیعی در شهرهای مختلف آغاز شده است. به عنوان مثال، سرمایه گذاری و ساخت مزرعه پرورش ماهی تیلاپیا در فلوریدای آمریکا می باشد. صنعت پرورش ماهی و دیگر آبزیان ایالات متحده آمریکا در ایالات حاشیه خلیج مکزیک مانند فلوریدا، لوئیزیانا و آلاباما قدمت و قدرت بیشتری پیدا کرده است. انواع فعالیت های پرورش ماهی در آمریکا به علت شرایط اقلیمی و خواص جوی مناسب آن، سبب توسعه این صنعت شده است. در سطح فدرال، محل های پرورش ماهی و دیگر آبزیان، در قانون ملی آبزیان سال 1980 با عنوان “تکثیر و پرورش انواع گونه های آبزی در محیط های کنترل شده و خاص” تعریف شده است. یکی از این قوانین، محدود بودن این مکانها به اقیانوس ها (جز محدوده اقیانوس های خصوصی ماهی قزل آلا در اقیانوس آرام) می باشد.

بهروز فرد تحلیل گر و عارضه یاب شیلات