معرفی انواع خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان

1) خوراک استارتر قزل آلا

2) خوراک دوره انگشت قدی ماهی قزل آلا

3) خوراک دوره رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان GFT1 و GFT2

4) خوراک دوره رشد (پیش پرواری)  قزل آلا GFT3

5) خوراک دوره پرواری قزل آلا GFT4

قزل آلا و انواع خوراک

قزل آلا و انواع خوراک

1) خوراک استارتر قزل آلا :
با عنوان Starter feed trout  یا مخفف SFT این خوراک ها با توجه به امکانات سخت افزاری در رده های مختلف و اوزان مختلف ماهی اغلب تا وزن ۱۰ یا ۱۵ گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به وزن ماهی در این دوره و حساسیت های غیر قابل انکار، استفاده از منابع پروتئینی خالص مانند پودر ماهی کیلکا و یا منابع انرژی مانند روغن ماهی کیلکا در راندمان تولید در این دوره بسیار اهمیت دارد.

متوسط پروتئین در این دوره ۴۶ تا ۵۲ بوده و سایز خوراک در پایان دوره استارتر به ۲ میلی متر می رسد، دفعات غذا دهی حداقل به ۷ بار در طول روز می رسد.

2) خوراک دوره انگشت قدی ماهی قزل آلا :
با عنوان Fingerling feed trout یا مخفف FFT این نوع خوراک اغلب در دو رده ۱ و ۲ برای ماهیان تا ۵۰ گرم تولید میشود، سایز خوراک در این رده ۲.۵ تا ۴.۵ میلی متر بوده و میزان پروتئین آن اغلب ۴۱ تا ۴۳ تعریف می شود.

3) خوراک دوره رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان GFT1 و GFT2 :
با توجه به نزدیکی نیازمندی های ماهی قزل آلا در این دو دوره به معرفی این دو خوراک با هم می پردازیم. سایز خوراک در این مرحله ۴.۵ تا ۶.۵ میلی متر بوده و دارای پروتئین متوسط ۳۹ تا ۴۰ درصد می باشد، در این دوره به ماهی روزانه ۳ تا 6 بار می بایست خوراک داد.

با توجه به اینکه این دوره آغازیست بر ورود ماهی به مرحله پیش پرواری و پرواری که نهایت هدف یک پرورش دهنده است، استفاده از محرک های رشد و ایمنی، پروتئین های خالص پودر کیلکا و پودر ماهی جنوب و همچنین توجه به مصرف همزمان روغن ماهی و روغن گیاهی توصیه می گردد.

4) خوراک دوره رشد (پیش پرواری)  قزل آلا GFT3 :
این دوره قبل از پروار نهایی ماهی بوده و متوسط پروتئین مورد نیاز ماهی در این دوره ۳۸ تا ۳۹ درصد می باشد، سایز خوراک ۶.۵ تا ۷.۵ میلی متر و تعداد دفعات غذا دهی در آن ۳ تا ۴ بار در روز می باشد.

قزل آلا و انواع خوراک

قزل آلا و انواع خوراک

5) خوراک دوره پرواری قزل آلا GFT4 :
این دوره نتیجه زحمات 4 تا ۱۲ ماه گذشته یک پرورش دهنده را مشخص می کند، آنجا که بعد این دوره ماهی صید شده و روانه بازار می گردد تا توجیه اقتصادی پرورش برای یک پرورش دهنده نمایان گردد. متوسط پروتئین مورد نیاز ماهی در این دوره ۳۷ تا ۳۸ درصد و سایز خوراک آن ۷.۵ تا ۸.۵ میلی متر می باشد، جهت قوام عضلات ماهی استفاده بیشتر از مکمل های معدنی در این دوره توصیه می گردد.

نکته :
با توجه به اینکه ابزار سخت افزاری تولید در مناطق مختلف بر اساس سایز تولید و دای که سایز خوراک را مشخص می کند متفاوت است در این معرفی سایز های اصلی ماهی اعلام نگردید بر خلاف برخی تولید کنندگان که متاسفانه دوره نهایی GFT4 را بی ارزش می دانند و هر گونه بلائی برای کاهش کیفیت می آورند، باید عرض کنم این دوره مهمترین دوره پرورش بوده، چرا که ماهی بعد مدتها تلاش روانه بازار می شود و می بایست با کیفیت خوب و نهایتا قیمت خوب صید شود و عرضه گردد.

** لطفا برای تولید خوراک GFT 3 و GFT4 برای ارزان کردن جیره به بهانه مقاومت ماهی وغیره از پودر خون، پودر طیور سرشار از پر و انواع سبوس استفاده نکنید.

** لطفا برای توجیه پذیری جیره خود و به اصطلاح زیبا نمودن خوراک خود از مصرف بیش از اندازه آرد گندم بپرهیزید.

** در نهایت تولید کنندگان محترم، ماهی موجود در استخر پرورشی تمام زندگی، امید، آرزو و آینده یک پرورش دهنده محسوب می شود، لطفا برای سود بیشتر خود این قشر زحمت کش را در گودال نابودی نکشانید.

قزل آلا و انواع خوراک