پرورش مدار بسته – گام دوم

در سیستم مدار بسته پرورش ماهی، میزان کیفیت بالا برای فید مفید است چون این مقدار میزان دفعیات ماهی را به حداقل می‌رساند و در نتیجه تاثیرات آن بر روی سیستم تصفیه آب را کاهش می‌دهد. در یک سیستم مدیریت غیر حرفه‌ای، تمام مواد غذایی نامناسب اضافه ‌شده به مقدار غذا خورده می‌شوند اما نرخ تبدیل غذا (اف سی آر)، توضیح می‌دهد که چند کیلو خوراک برای هر کیلو ماهی که تولید می‌کنید، مورد مصرف قرار گرفته است، و آبزی پرور باید بداند خوراک با کیفیت بازده بالاتری بر روی رشد ماهی و تاثیر کمتری بر روی سیستم تصفیه آب برگشتی دارد. تغذیه نامناسب، هدر دادن پول است و علاوه بر آن هیچ تاثیری جز افزایش فشار بر روی سیستم فیلتراسیون ندارد. لازم به ذکر است که تغذیه مناسب برای استفاده در سیستم‌های مدرن در دسترس می‌باشد. هدف از ترکیب چنین خوراکی به حداکثر رساندن جذب پروتئین در ماهی و به حداقل رساندن دفع آمونیاک در آب است.

شرایط زیست محیطی در استخر پرورش ماهی باید با توجه به کیفیت آب و طراحی استخر، نیازهای ماهی را برآورده کند. انتخاب طراحی مناسب استخر، مانند اندازه و شکل، عمق آب، توانایی تمیز کردن، و غیره می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد آن داشته باشد.

گام دوم

گام دوم

اگر ماهی‌ها در پایین‌ترین سطح قرار گیرند، نیاز به سطح آب استخر بسیار مهم است و عمق آب و سرعت جریان آب را می‌توان کاهش داد (بر اساس نوع، سایز یا گونه ماهیان)، در حالی که گونه‌های آزادماهیان از حجم آب بزرگ‌تر بهره‌مند خواهند شد و عملکرد بهتری در سرعت‌های بالاتر آب نشان می‌دهند.

در یک استخر گرد، یا در یک استخر هشت ضلعی، آب در یک الگوی دایره‌ای حرکت می‌کند که کل ستون آب استخر را به اطراف مرکز هدایت می‌کند. ذرات آلی یک زمان اقامت نسبتاً کوتاهی برای چند دقیقه، بسته به اندازه استخر پرورش ماهی، به دلیل جریان هیدرولیکی آب و اثر خودپالایی سازه استخر پرورش ماهی دارند را ایجاد می‌کند، ورودی عمودی با تنظیم افقی روشی کارآمد برای کنترل جریان آب در چنین استخرهایی است.

البته اگر استخر پرورش ماهی به طور موثر با ماهی‌ها ذخیره‌سازی شود، اثر خودپالایی استخر پرورش ماهی با فعالیت ماهی‌ها بهتر و مناسب تر خواهد بود. در طراحی استخر پرورش ماهی شیب کف استخر ( البته بر حسب گونه و نوع ماهی ) تاثیر زیادی بر عملکرد دفع فضولات ندارد، اما در زمان تخلیه کامل  آن را آسان‌تر می نماید.

استخر های گرد یا هشت ضلعی در مقایسه با استخر های raceways، هزینه ساخت بالاتری دارند و استخر های گرد فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. در استخر های هشت ضلعی پرورش ماهی در یک طراحی مناسب و اصولی استخر هشت‌ضلعی به نظر می‌رسد، که کاربرد فضایی بهتری نسبت به استخرهای حلقوی به دست می‌آید، و علاوه بر آن، اثرات هیدرولیکی مثبت استخر گرد به دست می‌آید. مهم است که توجه داشته باشید که در ساخت استخرهای بزرگ همیشه استخرهای مدور یا هشت ضلعی نتایج بهتری نسبت به دیگر سازه ها دارند، زیرا این قوی‌ترین و بهترین طراحی در ساخت استخر پرورش ماهی است.

میزان کافی اکسیژن محلول برای رفاه ماهی‌ها در پرورش ماهی مهم هستند و معمولاً با افزایش سطح اکسیژن در آب ورودی به استخر پرورش ماهی میزان اکسیژن محلول بالا نگه‌داشته می‌شود. تزریق مستقیم اکسیژن خالص در استخر پرورش ماهی با استفاده از انواع هواده ها و دیفیوزرها نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما کارایی کمتری نسبت به اکسیژن خالص دارند.

گام دوم
گام دوم

کنترل و تنظیم سطوح اکسیژن محلول در استخر های گرد یا هشت ضلعی نسبتاً آسان است زیرا ستون آبی به طور مداوم مخلوط اکسیژن محلول را تقریباً در هر جایی در استخرپرورش ماهی ترکیب می‌کند. این به این معنی است که حفظ سطح اکسیژن مطلوب در استخر پرورش ماهی بسیار آسان است. یک اکسیژن متر یا کاوشگر اکسیژن محلول در آب که در نزدیکی خروجی استخر پرورش ماهی قرار داده می‌شود، نشانه خوبی از اکسیژن محلول موجود را به شما  نشان می‌دهد. زمان لازم برای بررسی میزان اکسیژن محلول اضافه‌شده به یک استخر گرد یا استخر هشت ضلعی نسبتاً کوتاه خواهد بود. این کاوشگر یا اکسیژن متر نباید به جایی که اکسیژن خالص تزریق می‌شود و یا جایی که آب غنی از اکسیژن  محلول تزریق می‌شود، قرار داده شود.

با این حال، در یک استخر ریس وی raceway، محتوای اکسیژن در ورودی بالا و پایین در خروجی بالاتر خواهد بود، که به محیط متفاوتی بسته به جایی که هر ماهی در آن شنا می‌کند، می‌دهد. اکسیژن متر یا کاوشگر اکسیژن برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن محلول در آب همیشه باید در محلی با پایین‌ترین مقدار اکسیژن قرار داده شود که نزدیک خروجی است. معمولا کنترل اکسیژن محلول در خروجی مهم بوده و تنظیم اکسیژن محلول را سخت‌تر می‌کند چون تاخیر زمانی از تنظیم اکسیژن محلول در ورودی و خروجی استخر پرورش ماهی می‌تواند تا یک ساعت طول بکشد. این وضعیت ممکن است باعث شود اکسیژن محلول در سطح انتخاب‌شده، بالا و پایین برود. نصب سیستم‌های مدرن کنترل اکسیژن محلول با استفاده از الگوریتم‌ها و برنامه های زمانی، از این نوسانات ناخواسته جلوگیری می‌کند.
بهروز فرد تحلیل گر و عارضه یاب شیلات

گام دوم