پرورش مدار بسته – گام سوم

خروجی‌های دوگانه استخر پرورش ماهی باید برای دفع بهینه ذرات پسماند ساخته شوند همچنین، جمع‌آوری ماهی مرده در طول روز کار روتین و آسانی خواهد بود. در خروجی های دوگانه علاوه بر دفع سریع فضولات و کوتاه کردن زمان ماندگاری دفعیات ماهی در سیستم پرورشی، بستر استخر در سریع ترین زمان عاری از هرگونه فضولات و ذرات معلق خواهد بود.

استخر های پرورش ماهی غالباً مجهز به سنسورهای سطح آب، میزان اکسیژن محلول و درجه حرارت برای کنترل کامل مزرعه هستند. همچنین باید در نظر بگیریم که دیفیوزرها برای هوا دهی و تامین مستقیم اکسیژن به هر استخر پرورش ماهی در حالت اضطراری در نظر گرفته شوند.

فیلتراسیون مکانیکی
ثابت شده است که تصفیه مکانیکی آب خروجی از استخرهای پرورش ماهی تنها راه حل عملی برای حذف محصولات زائد آبزیان است. امروزه تقریباً همه مزارع پرورش ماهی، آب خروجی را از استخرهای پرورش ماهی با استفاده از درام فیلتر که مجهز به یک پارچه فیلتر با توری هایی 20 تا ۱۰۰ میکرون می باشد، فیلتر می‌کنند. عملکرد درام فیلتر حذف ملایم ذرات معلق و فضولات ماهی را تضمین می‌کند.

سیستم مدار بسته - گام سوم

سیستم مدار بسته - گام سوم

عملکرد درام فیلتر:

  1. آب وارد بشکه توری می‌شود.
  2. آب از طریق مش و چرخش درام فیلتر یا همان بشکه درونی دستگاه فیلتر می‌شود.
  3. ذرات معلق یا فضولات ماهی بر روی عناصر فیلتر گیر می‌افتند و با چرخش استوانه بر روی سطح موج برداشته می‌شوند.
  4. آب از طریق نازل ها خارج شده از صافی عبور می‌کند و فضولات رد شده از عناصر فیلتر به داخل سینی لجن شسته می‌شوند.
  5. لجن به همراه آب با فشار از صافی خارج می‌شود و از مزرعه ماهی برای تصفیه فاضلاب بیرونی هدایت میشود.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد درام فیلتر به بخش تامین تجهیزات در وبسایت دپارتمان شیلات فرد مراجعه نموده و یا بخش بلاگ در وبسایت دپارتمان شیلات فرد را مطالعه نمایید.
بهروز فرد تحلیل گر و عارضه یاب شیلات