پرورش ماهی در استرالیا

تاریخچه پرورش ماهی در استرالیا به  بیش  از هزار سال قبل برمیگردد زمانی که بومیان استرالیایی در منطقه غرب ایالت ویکتوریا که اکنون پارک ملی بوج بیم نام دارد با ساخت مسیرهایی از دهانه رود باعث جمع شدن آب در آن محل و به دام انداختن گونه خاصی مارماهی میشدند که به طور طبیعی این گونه در آنجا تکثیر میشد و مردم بومی از آنها تغذیه می کردند.کشور استرالیا به علت داشتن خط ساحلی 25.760 هزار کیلومتری نقش عمده ای در صنعت آبزی پروری و ماهیگیری دارد. در واقع پرورش ماهی در استرالیا به دو صورت انجام میگیرد:

  • دریا
  • آب های شیرین (زمینی)

پرورش ماهی در استرالیا به روش دریایی به دو صورت نزدیک ساحل و دور از ساحل درون قفس ها و تورهای مخصوصی انجام میگیرد. برخی تولید کننده ها اقدام به تولید در استخرهایی مجهز و پیشرفته با آب شیرین میکنند. همچنین پرورش گونه های خاصی از آبزیان نیز در مصب رودها انجام میگیرد.

پرورش ماهی در استرالیا
پرورش ماهی در استرالیا

در حال حاضر پرورش ماهی در استرالیا یکی از صنایع اصلی در حال رشد میباشد که 40 درصد کل ارزش تولید ناخالص غذاهای دریایی را تشکیل میدهد. ماهی هایی که در استرالیا به صورت تجاری پرورش میابند عبارتند از: ماهی تن آبی، آزاد، قزل آلا و شاه ماهی دم زرد و ماهیانی مانند ساردین، وایتبیت و پیلچارد به علت اهلی نبودن هرگز در استرالیا پرورش نمی یابند. تولید صدف و مروارید نیز یکی از سودمندترین محصولات صنعت شیلات استرالیا است.

پرورش ماهی قزل آلای اقیانوسی
ماهی قزل آلای اقیانوسی بومی آبهای سرد شمال اقیانوس اطلس است که در قرن 19 به منظور تولید تجاری وارد استرالیا شد. ماهی قزل آلا در حال حاضر در قفس های دریایی در تاسمانی پرورش میابد. سیکل پرورش قزل آلا مانند ماهی آزاد اطلس است. مشخصات ظاهری ماهی قزلا آلای اقیانوسی شبیه به قزل آلای رنگین کمان و قهوه ای است که دارای آرواره های بزرگ و لکه های قرمز و سیاه بر روی بدنشان هستند. شکارچیانی با رژیم غذای متنوع هستند و هر چیزی را که شکار کنند میخورند. ایالت تاسمانی در سال بیش از 14 هزار تن ماهی آزاد اقیانوس اطلس و قزل آلای اقیانوسی به ارزش بیش از 110 میلیون دلار تولید میکند.

پرورش ماهی آزاد اقیانوس اطلس
ماهی آزاد اقیانوس اطلس از خانواده سالمونید ها است که در شمال اقیانوس اطلس و رودخانه هایی که به شمال این اقیانوس جریان دارند یافت میشود. این ماهی در اقیانوس آرام و آبهای جنوب استرالیا یافت میشوند. ماهی آزاد بالغ از طریق ماهی مرکب بالغ، میگو، مارماهی و سایر ماهی ها تغذیه میشود. ماهی آزاد برای پرندگان ماهی خوار بسیار مغتنم شمرده میشود به خصوص در زمانیکه آنها به جوار آبهای شیرین مهاجرت میکنند تا زاد و ولد کنند و از غذا سیراب شوند. ماهی آزاد در ایالت تاسمانی در قفسهای دریایی نزدیک ساحل به صورت انبوه پرورش داده میشود اما نحوه تغذیه نوع پرورشی با نوع وحشی متفاوت است. غذای ماهی آزاد پرورشی عمدتا شامل ماهی های کوچک پرورشی و برخی گیاهان خاص است.

پرورش ماهی در استرالیا

پرورش ماهی تن آبی جنوب
صنعت پرورش ماهی تن آبی جنوب در حال حاضر یکی از سودمندترین بخش های اقتصادی در جنوب استرالیا میباشد. این بخش اکثر محصولاتش را صادر میکند که منجر به ایجاد رقابت میان صادر کننده های انواع ماهی تن( تن آبی، تن بیگی و تن زرد) شده است. ماهی تن آبی جنوب عمده ترین گونه ای است که در استرالیا پرورش میابد. مهمترین مقصد صادرات ماهی تن کشور ژاپن است که بزرگترین مصرف کننده ساشیمی در دنیا میباشد. ماهی تن در جنوب اقیانوس گرفته میشود و به بندر لینکلن منتقل میشود و به منظور پروار شدن درون قفس هایی به مدت 2 الی 3 ماه نگهداری میشوند. به غذاهای مصرفی ماهی های تن هیچ گونه آنتی بیوتیک و ماده شیمیایی اضافه نمیشود. دائما فرآیند رشد ماهی ها، دمای محیط آنها و همچنین میزان اکسیژن مصرفی آنها را توسط تولید کننده ها چک میشود. غذای مصرفی ماهی های تن ترکیبی از سایر ماهی های پرچرب مانند ساردین، ماهی کولی، ماهی خال مخالی و ماهی مرکب است. تورهای شناور و تله ها طوری تعبیه شدند که قابلیت حداکثری برای عبور جریان آب را داشته باشند. ماه های زمستان بهترین زمان برداشت ماهی تن است زیرا در این فصل به سایز مطلوب خود رسیده اند.

پرورش شاه ماهی دم زرد
شاه ماهی دم زرد در آب های سرد مانند اقیانوس آرام، هند، جنوب آفریقا، ژاپن و جنوب استرالیا یافت میشود. شاه ماهی دم زرد گوشت خوار است و از انواع ماهی ها تغذیه میکند و میانگین وزنی اش حدود 4 کیلوگرم میباشد. یکی از قدرتمند ترین ماهی های اقیانوسی است که با دم زردش شناخته شده است. این ماهی به رنگ های متفاوت سبز یا آبی پررنگ و مشکی براق در سراسر دنیا یافت میشود. شاه ماهی دم زرد به عنوان یک ماهی پرورشی در استرالیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به صورت تجاری در بعد وسیع تولید میشود.

مهم ترین کمپانی های پرورش آبزیان در استرالیا
در حال حاضر 8 کمپانی فعال در زمینه تولیدات آبزیان و پرورش ماهی در استرالیا وجود دارد که بیشترین سهم از بازار بورس ASX را شرکت گروه تاسال و بعد از آن کمپانی گروه آبزی پروری هون به خود اختصاص داده است. مبلغ کل ارزش سرمایه گذاری  توسط شرکت های پرورش آبزیان در ASX حدود 2 میلیارد دلار میباشد.

پرورش ماهی در استرالیا
پرورش ماهی در استرالیا

شرکت تاسال(Tassal limited)
این کمپانی یکی از بزرگترین کمپانی های پرورش ماهی آزاد و فرآوری کننده غذاهای دریایی در استرالیا است. در سال های 2010 و 2011 برای یک برنامه پنج ساله نزدیک به 200 میلیون دلار به منظور بهبود و توسعه ساختار های تولیدی سرمایه گذاری کرد و باعث شد تاسال در زمینه پرورش ماهی آزاد سردمدار باشد و از یک بنگاه قیمت پذیر به قیمت گذار تبدیل شود. در حال حاضر این کمپانی محصولات خود را در بعد وسیع صادر میکند .

شرکت آبزی پروری هون (Huon Aquaculture Group Limited)
این شرکت در سال 1994 تاسیس و در سال 2014 وارد ASX شد که یکی از شرکت های بزرگ در زمینه پرورش ماهی آزاد است و اخیرا برای توسعه تولیدات خود اقدامات قابل توجهی را انجام داده است. شرکت هون نیز مانند شرکت تاسال تمامی ابزار و امکانات پرورش ماهی را در تاسمانی دارا است. علاوه بر این شرکت هون در خلال سال 2018 اقدام به پرورش آزمایشی شاه ماهی دم زرد به صورت تجاری در کوئینزلند و غرب استرالیا کرد. فرآوری محصولات دریایی یکی از بخش های مهم و سودآور شرکت هون محسوب میشود که به سراسر دنیا صادر میشود.

شرکت نیوزیلند کینگ (New Zealand King)
شرکت نیوزیلند کینگ یکی از تولید کننده های بزرگ شاه ماهی آزاد (یکی از گونه های با کیفیت ماهی آزاد)  است. این شرکت 7 مزرعه را اداره و بیشترین درآمد خود را از طریق صادرات کسب میکند.

گروه مزارع دریایی(Sea Farms Group)
شرکت مزارع دریایی بزرگترین تولید کننده میگو در استرالیا با ظرفیت 1800 تن در سال است. این کمپانی محصولاتش را تحت برند میگوی خلیج کریستالی به فروش میرساند. مزارع این شرکت در کوئینزلند از سال 1988 مستقر هستند که چند گونه میگو را تولید میکنند. در پروژه ای به نام دراگون که یک برنامه برای گسترش فعالیت های شرکت است امکانات تولیدی پیشرفته ای در مناطق شمالی که شامل 10 هزار هکتار استخر خواهد بود مستقر و در چندین مرحله اجرا خواهند شد.

پرورش ماهی در استرالیا
پرورش ماهی در استرالیا

شرکت دریاهای پاک (Clean Seas Limited)
شرکت دریاهای پاک تولید کننده شاه ماهی دم زرد در بندر لینکلن خلیج اسپنسر جنوب استرالیا میباشد که در سال 2005 به ASX پیوست. این کمپانی قصد افزایش تولیدات خود را در خلیج والارو و آرنو را دارد. در گذشته تصمیم به پرورش ماهی تن آبی گرفته بود که از آن منصرف شد.

شرکت مورری کد استرالیا (Murray Cod Australia Limited)
این شرکت ماهی مورری کد را در منطقه ریورینا ساوز ولز استرالیا تولید میکند. ماهی مورری کد یک ماهی شکارگر است که در آبهای شیرین زندگی میکند. این ماهی نام های دیگری مانند ماهی سبز، کد، گودو، ماهی آب شیرین کوئینز لند و پوند دارد. شکار ماهی مورری کد غیر قانونی است زیرا یکی از گونه های مهم جانوری در حیات وحش استرالیاست. پس تنها راه استفاده از این ماهی پرورش آن میباشد. مورری کد یک محصول ویژه است و قیمت عمده آن به ازای هر کیلوگرم گرانتر از سایر ماهی ها است.( 25-24 دلار در هر کیلوگرم نسبت به 14-12 دلار ماهی آزاد) شرکت مورری کد استرالیا محصول خود را بر مبنای الگوی زمینی تولید میکند که در مقایسه با الگوی دریاچه ای یا اقیانوسی نیاز به سرمایه کمتری دارد.

شرکت صدف اقیانوسی (Ocean Grown Abalone)
یک شرکت تجاری تولید صدف آبولون در غرب استرالیا است. 11 گونه از آبالون وجود دارد که تنها 3 نوع از آنها دارای اندازه بزرگ هستند که صرفه اقتصادی دارند. میانگین وزنی هر آبالون بالغ حدود 250 تا 350 گرم با اندازه 13 تا 17 سانتی متر است. یکی از با ارزش ترین تولیدات مهم استرالیا در صنعت شیلات است ( 100 دلار به اعضای هر یک کیلوگرم).

شرکت غذای دریایی فرشته ( Angel seafood)
این شرکت یک تولید کننده صدف خوراکی در جنوب استرالیا است. غذای دریایی فرشته در خلیج های کافین، اسموکی، کوول و هاسلام فرآیند تولید را انجام میدهد. محصولات خود را به صورت داخلی و خارجی به فروش میرساند و در سال 2018 به ASX پیوست. این شرکت قصد دارد تولیدات منطقه ای خود را توسعه دهد و جایگاه خود را در بازار جهانی گسترش دهد. پرورش ماهی در استرالیا یکی از سودآورترین صنایع محسوب میشود که پیش بینی میشود در سال 2023 و 2024 صادرات با افزایش 4 درصدی ارزشی معادل 1.68 میلیارد دلار داشته باشد. بخش شیلات استرالیا وابستگی شدیدی به تجارت دارد و هدف تولید کننده های بزرگ افزایش حجم تولیدات خود و پررنگ کردن نقش خود در بازار جهانی میباشد.

پرورش ماهی در استرالیا