استخرهای هشت وجهی

در این مطلب به ویژگی‌های استخر 8 ضلعی پرورش ماهی اشاره می‌شود و توضیحات مفصلی در مورد چگونگی ایجاد کردن و نگه‌داری از این نوع از استخرها داده می‌شود.

جا نمایی مناسب استخر باید در برابر بلایای طبیعی از قبیل: باد، طوفان و سیل حفاظ داشته باشد و از اتاق کنترل دیده شود (تا امکان نظارت بر ماهی مهیا باشد). نباید درخت برگ‌ریز یا بوته‌ای در نزدیکی استخر وجود داشته باشد تا از افتادن علف و غیره در آب جلوگیری شود. در اطراف استخر باید مسیر عبور و مرور و دسترسی مناسب برای پرسنل و حمل و نقل ماهی و تجهیزات وجود داشته باشد. قطر و ارتفاع و شیب کف استخر بر اساس نوع آبزی و موقعیت جغرافیایی مزرعه بایستی طراحی گردد تا آبزی بتواند بهترین راندمان رشد را داشته باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بازار عرصه گردد. در اصل رابطه‌ای بین ابعاد اضلاع و عمق استخر و نوع ماهی و حتی سایز ماهی وجود دارد که در طراحی باید به آن توجه شود. به‌خصوص در طراحی استخر 8 ضلعی پرورش ماهی.
عمق استاندارد آب معمولا بر اساس میانگین ارتفاع آب بر اساس اندازه و سایز ماهی است. به خاطر هزینه و سیستم گردشی آب، باید شکل استخر تا حد ممکن بر اساس اصول مهندسی شیلات طراحی شود. سطح سیل‌بندی شده روی یک ساختار نگهدارنده از جنس آجر، بتن، فولاد (مخصوصا برای استخرهای روی زمین) و یا از جنس خاک استفاده می‌شود. استخرهای پلی‌استری معمولا قابلیت اتکای مستقل ندارند بنابراین یک لایه بتنی شیب‌دار مورد نیاز است. استخرهای بتن‌پاشی‌شده یا بتن‌ریختگی باید آب‌بندی شوند.

استخر 8 ضلعی پرورش ماهی
استخرهای هشت وجهی

سطح استخر معمولا از جنس کاشی‌های سرامیکی، یا موزائیک شیشه‌ای است با این وجود گاه این سطوح را رنگ نانو و آنتی‌باکتریال می‌زنند. باید آب استخر را تمیز نگاه داشت و معمولا این کار را فیلترها و سیستم‌های گردش آب انجام می‌دهند. این عمل با یک سیستم تمیزکننده سطح که از یک کفه‌گیر یا مجرا استفاده می‌کند بهتر انجام می‌شود. با افزودن یک سیستم تنظیم‌شده جریان آب مخالف یا گرمایش و یا سرمایش جریان سرتاسری می‌توان بدون هزینه‌های مازاد، میزان بهره‌وری را افزایش داد.
فاکتورهای دیگری که باید در نظر گرفته شوند موارد ایمنی و مدیریتی هستند.