تصفیه پرورش ماهی – درام فیلتر

تصفیه آب پرورش ماهی  یکی از مراحل سختی است که در جریان تولید آبزیان باید به آن توجه نمود .  تولید کنندگان آبزیان در جریان تولید ماهی، میگو و سایر آبزیان صرفه جویی در مصرف آب و کاهش هزینه های تمام شده ی تولید آبزیان را مورد توجه ویژه قرار می دهند و معمولا به دنبال روش های بهینه و به صرفه در کاهش مصرف آب مورد استفاده برای تولید آبزیان هستند. چالش تصفیه آب در  سالن ها و استخر های پرورش ماهی و میگو یکی از چالش های پیش روی تولیدکنندگان است. در این نوشتار به معرفی تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر می پردازیم.

انواع روش های تصفیه ی آب سالن های پرورش ماهی  باید از نظر میزان صرفه جویی در مصرف آب و همچنین هزینه‌ های تمام شده برای تصفیه آب مورد بررسی قرار بگیرد. از روش های درست و بهینه برای تصفیه آب سالن ها و استخر های پرورش ماهی، تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر  است  که می تواند میزان بهره‌وری و سودآوری واحد های تولیدی را  به طرز چشمگیری افزایش دهد. از زمان‌ های گذشته روش های سنتی برای تصفیه آب استخرها وجود داشتند که این روش ها علاوه بر زمان ‌بر بودن، هزینه های زیادی نیز در بر داشتند.

تصفیه پرورش ماهی - درام فیلتر

تصفیه پرورش ماهی - درام فیلتر

تصفیه پرورش ماهی با درام فیلتر یک تحول وسیعی را در زمینه تصفیه ی  آب استخر ها و سالن های پرورش ماهی به وجود آورده که هم هزینه ها را به طرز چشمگیری کاهش داده است  و هم زمان انجام تصفیه آب کاهش پیدا کرده و تصفیه پرورش ماهی با درام فیلتر باعث شده است که رشد و حجم  ماهی ها افزایش  پیدا کند.

نحوه ی تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر
در استخرهایی که مربوط به پرورش آبزیان هستند و از آب شیرین در  آن ها استفاده می شود ( مخصوصا استخر های پرورش ماهی قزل آلا )  که از یک طرف آب شیرین وارد استخر می شود و از طرف دیگر از استخر خارج شده و وارد زمین های کشاورزی می شود تا مزارع و زمین های کشاورزی با آن آبیاری شوند. در این حالت ممکن است آب خروجی از استخر های پرورش آبزیان هدر رود و به صورت غیر ضروری مورد استفاده قرار بگیرد.

در این حالت از دستگاه درام فیلتر استفاده می‌شود که این دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی را در سه مرحله انجام می دهد و 9۰ درصد عمل بازیافت  و تصفیه آب را انجام داده و آب تصفیه شده را مجدداً به استخر بر می  گرداند  تا دوباره در داخل استخر  مورد استفاده قرار گیرد و از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

سه مرحله تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر به این  صورت است که در مرحله اول آب دارای فضولات و ذرات معلق وارد دستگاه درام فیلتر شده و توسط دستگاه که دارای فیلترهایی ( مش ) با سوراخ های ریز هستند، لجن های موجود در سالن های پرورش ماهی جدا شده و لجن به خارج از دستگاه منتقل می شود و مرحله ی اول تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر انجام می شود. در مرحله دوم تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر، فیلتر های  شنی وجود دارد که آب از داخل این فیلتر عبور می کند و وارد  یک محفظه از جنس استیل شده که این محفظه  در بسته می باشد و در آن محفظه  مرحله سوم  تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر انجام می شود.

در مرحله ی سوم و در محفظه ی در بسته گاز ازن  وجود دارد که این گاز وارد آب شده و باعث از بین رفتن میکروب ها و باکتری های موجود در آب می شود. آب تصفیه شده بعد از تصفیه  با درام فیلتر و گذراندن سه مرحله به  همراه ۲۰ تا ۳۰ درصد آب تازه وارد استخر می شود و نیازی به ورود ۱۰۰ درصد آب تازه در استخرهای پرورش ماهی وجود ندارد. به این روش تصفیه پرورش ماهی گفته می شود.

تصفیه پرورش ماهی - درام فیلتر
تصفیه پرورش ماهی - درام فیلتر

مزیت تصفیه آب و پرورش ماهی با درام فیلتر
شاید بتوان گفت مزیت اصلی استفاده از تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتراستفاده مجدد از آب در سالن های پرورش ماهی است که باعث کاهش هزینه‌ های تمام شده پرورش آبزیان می‌ شود. استفاده مجدد از آب در سالن های پرورش ماهی باعث می شود تا مشکل کم آبی که در اکثر نقاط کشور وجود دارد، خللی در فرآیند پرورش آبزیان وارد نکند.

  • صرفه جویی در مصرف آب و هزینه های تمام شده کارگران
  • صرفه جویی در هزینه های پرورش آبزیان
  • فراهم شدن شرایطی برای پرورش آبزیان در فضاهای کوچک و در بسته به صورت نا محدود
  • بالا رفتن بهره وری تولید و پرورش آبزیان
  • فراهم شدن امکان پرورش آبزیان در محیط های کم آب
  • کمک به رشد بیشتر آبزیان
  • هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه درام فیلتر کم است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است که از این قابلیت می توان در استخرهای کوچک و بزرگ استفاده نمود و ارتباطی به ابعاد استخر ندارد.
  • در صورت خراب شدن درام فیلتر این دستگاه سیستم هشدار دهی دارد که شما را از خرابی مطلع می کند.
  • بدنه ی دستگاه درام فیلتر تمام استیل و یا بسته شرایط محیطی طراحی و تولید میشود.

تصفیه آب پرورش ماهی با درام فیلتر یکی از بهترین روش های ممکن است که می توان برای جدا کردن غذا های خورده نشده آبزیان و فضولات آبزیان مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از روش تصفیه پرورش ماهی با درام فیلتر  یک مزیت بسیار مهم برای اکثر استخرهای پرورش ماهی محسوب می‌ شود که تقریبا می‌توان گفت در اکثر استخر‌های پرورش ماهی از این روش برای جدا کردن و  برای تصفیه آب استفاده می شود. مزایای ذکر شده در بالا سبب شده است تا اکثر استخرهای پرورش ماهی تصفیه آب پرورش ماهی را با درام فیلتر انجام دهند و زمان تصفیه را کاهش داده، هزینه های تصفیه را به حداقل برسانند و در حداقل زمان تصفیه را انجام دهند.

بهروز فرد تحلیل گر و عارضه یاب شیلات

تصفیه پرورش ماهی - درام فیلتر